Hier komt de inhoud van je bericht.

Je kunt met enter een witregel tussenvoegen. Verder is het gewoon doortypen.

Koppen en subkoppen typ je eerst gewoon. En als je er dan met je muis overheen gaat krijg je een balkje erboven. Het eerst icoontje is de variant (gewone tekst, of koptekst, lijstitem of citaat). Je kunt ook vetgedrukt daar aangeven, maar ctrl+b werkt ook in dit blok gewoon. Rechts in je scherm staat een sidebar. Daar kun je ook de lettergrootte aanpassen en de kleurinstellingen. Speel er een beetje mee.

Onder dit blok vind je het SEO blok. Standaard neemt WordPress de eerste zinnen over voor Google. Wil je een andere tekst, dan klik je op de grijze tekst of op snippet bewerken. Dan schuift daaronder een stuk open en staat er een klein pijltje bij ‘meta omschrijving’ In dit vak vul je de gewenste tekst in.

De SEO plugin geeft ook verbetertips als je wat verder naar beneden scrollt. En het aantal gebruikte woorden staat daar ook bij.

Is je bericht in orde, of wil je tussentijds opslaan? Klik dan rechtsboven op concept opslaan of publiceren.

AFBEELDINGEN

Wil je een uitgelichte afbeelding toevoegen (de hoofdafbeelding voor een blogartikel), klik dan rechtsbovenin op ‘document’ en scroll naar het tabje ‘uitgelichte afbeelding’. Daar kun je een afbeelding toevoegen uit de mediabibliotheek of een nieuwe uploaden. Let erop dat alt-omschrijvingen en titels van afbeeldingen ook belangrijk zijn voor je SEO.

Gewone afbeeldingen tussen je tekst voeg je als volgt in:

  • ga met je muis over de tekst
  • er komt een blok met opties boven je tekst
  • klik op de 3 puntjes helemaal rechts op dit blok
  • klik op invoegen voor (of invoegen na)
  • er komt een nieuw blok onder je tekst met een plusje ervoor en rechts van dit blok zie je lichtgrijs wat icoontjes, klik op het icoontje voor afbeelding
  • nu kom je in de mediabibliotheek of kun je een nieuwe afbeelding uploaden
  • deze wordt geplaatst voor of na je tekst

Nog wat SEO tips:

  • Bepaal vooraf een aantal zoekwoorden die je afwisselend in je blogs gaat gebruiken.
  • Gebruik ook een aantal zinnetjes waarop je bezoekers zoeken. Er zijn online tools te vinden waarmee je kunt onderzoeken welke woorden en zinnetjes mensen vaak gebruiken.
  • Gebruik deze zoekwoorden en de letterlijke zinnetjes af en toe in je teksten. Dat heet een focus keyword. De SEO tool hieronder geeft je ook de ruimte om het keyword per bericht in te voeren zodat de tool kan checken of het voldoende of teveel in je tekst voor komt.
  • Gebruik je woorden ook niet in elke alinea 10x. Dat heet valsspelen.
  • Denk aan handige combinaties zoals Yoga en de regio, of ontspannen werken. Op veelgebruikte zoekwoorden als ‘minder stress’ heb je veel concurrentie en zul je niet zo snel gevonden worden. Combineer dat bijvoorbeeld met werk of team en je kansen worden al beter. Het is de kunst om de juiste mix te vinden tussen zoekwoorden die veel gebruikt worden, maar wel zo specifiek genoeg dat je minder concurrentie hebt in google.
  • Links doen het ook altijd goed voor google. Link daarom ook zelf tussen je eigen artikelen in je teksten (kruisverbanden leggen tussen gerelateerde blogs). En link naar anderen (maar wel ná je eigen call to action!). Het maakt je website waardevoller voor Google en vaak gaan anderen ook terug linken.
  • Google waardeert je site op waarde. Hoe waardevol is deze website voor de bezoeker. Dat bepaalt google aan de hand van verschillende factoren, waaronder betrouwbaarheid, regelmatig nieuwe content, waardevolle teksten, de tijd dat bezoekers op je site blijven, hoeveel kliks naar je berichten, laadtijd van je website, mobiele weergave, hoeveel externe verwijzingen naar je site etc.
  • Cornerstone content zijn artikelen waarvan jij zelf aangeeft dat ze het meest waardevol zijn van allemaal, het beste uiteenzetten waar jouw website voor staat zeg maar. Als je die functie gebruikt zal Google je ook belonen.

Houd deze dingen in gedachten als je gaat bloggen.

Succes!

Groet,
Bianca

PS: dit bericht verwijderen als je je blogs gaat publiceren 😉

Laat een reactie achter